Selinan menestystarina | Soldem

Selinan menestystarina

Hei,

Olen Selina Bakir, Soldemilla entisaikaan tunnettu myös nimellä S-Elina. Työskentelen tällä hetkellä Business Technology konsulttina Sofigate nimisessä yrityksessä Helsingissä. Työ pitää sisällään laajalla skaalalla kaikenlaista projektien johtamisesta palvelumuotoiluun ja liiketoimintamuotoiluun, mutta pääidea kaikissa toimeksiannoissa on sama: Kehitetään liiketoimintaa hyödyntämällä teknologiaa ja digitalisaatiota. Aloitin Soldemilla huhtikuussa 2009 Telian uusasiakasmyynnissä. Olin juuri täyttänyt 20 ja olin yliopistolla ensimmäisen vuoden opiskelija tuolloin. Etsin keväällä kesätöitä ja päädyin tuttujen suositusten kautta hakemaan Soldemille. Hyvän ja kattavan perehdytyksen jälkeen päästiin pian konkreettisiin myyntihommiin ja ihmetyksekseni huomasin olevani aika hyvä myynnissä. Aloin jo ensimmäisillä viikoilla pääsemään kannattavaksi ja pian sen yli.

Lopetin työt lopullisesti 2013 kesällä, kun olin valmistunut yliopistosta ja sain uusia haasteita Helsingistä.

Urani Soldemilla oli erittäin moninainen, sillä uusmyynnin jälkeen sain tehdä myös myynninkouluttajan hommia Hämeenlinnan toimipisteessä hetken aikaa. Sen jälkeen siirryin tekemään myyntitiimin esimiehen hommia Visma (Passeli)- tiimissä, joka oli silloin aikoinaan yksi toimeksiantajistamme. Olen ollut monesti etupäässä pilotointiprojekteissa, koska niihin on haluttu rohkeita aikaansaajia ja kehittäjiä. Oli huikeata aina päästä tekemään uusia asioita ja lunastaa parhaansa mukaan minulle uskottua luottamusta.

Parasta Soldemilla oli ehdottomasti firman rentous, dynaamisuus ja se miten myynnistä osattiin leipoa melkein ihmiselle kuin ihmiselle taitolaji. Kauppa kävi ja kuuluisasta myyntipöhinästä sai tosi paljon energiaa. Olenkin luonnehtinut urani alkuaikoina Soldemin tuntuvan tosi kotoisalta, koska se on kuin Suomen Turkki. – Kauppa käy ja iloisia sisäänheittäjiä joka nurkassa <3

Soldemissa ikävöin kaikkia niitä ihmisiä, joiden kanssa sain ilon olla kollega ja joilta sain oppia paljon. Soldemin jälkeen en ole koskaan vielä kokenut samanlaista kutkutusta myynnistä, vaikkakin osaaminen ja taidot ovat kehittyneet niiltä ajoilta vielä huikeasti. Soldemilla myynti on vain jotakin niin kaunista ja taiteellista.

Suurin oppi on se, että oli kyseessä myynti tai mikä tahansa työ, avain ONNELLISIIN KOHTAAMISIIN ja sitä kautta menestykseen ovat aidot inhimilliset kohtaamiset sekä taito kuunnella ja olla aidosti kiinnostunut kohtaamistaan ihmisistä. Oli kyseessä sitten ulkoiset asiakkaat tai sitten sisäiset eli rakkaat kollegat ja esimiehet. Sanoisinko jopa, että kaiken nykyisen menestykseni pohja on rakennettu Soldemilla. Myyntitaito on nimittäin jotain sellaista mitä tarvitsee ihan kaikessa tekemisessä. Olit sitten töissä yksityisellä sektorilla tai julkisella, myyjänä, ostajana tai asiantuntijana. Kyse on taidosta osata esittää omia ideoita ja ratkaisuja. Tämä pätee niin haastattelutilanteissa, neuvotteluissa ja sisäisissä palavereissa kuin myyntityössäkin.

Soldemin jälkeen olen tehnyt myyntipäällikön töitä parissa eri firmassa, joista viimeisin oli huikea firma nimeltä Filosofian Akatemia. Lähdin siellä ollessani opintovapaalle IT-alaa valloittamaan ja on osoittautunut, että IT-alalla varsinkin nykyään kaivataan ja arvostetaan myyntitaidon omaavia asiantuntijoita vaikkei suoranaisesti tekisikään myyntiä.

Sanoisin Soldemilla uraa miettiville, että ottakaa kaiken opin ja kokemuksen vastaan ylpeänä ja tiedostaen, että tulevaisuudessa näistä taidoista tulee olemaan huikeasti apua ja hyötyä. Ne pitää osata vain tiedostaa ja käyttää oikein. Myyntityö itsessään ei välttämättä ole kaikkien ns. kutsumustyö, mutta myyntitaidot on hyvä olla kaikilla. Suosittelen siis ehdottomasti tarttumaan tilaisuuteen!

-Selina

06.03.2019

Onnelliset kohtaamiset chatin välityksellä

Puhelinmyynti on tullut pinnalle jo 1990 luvulla (Wikipedia n.d), sillä sen avulla yritys kontaktoi asiakkaitaan erittäin vaivattomasti molempien osapuolten näkökulmasta. Se ei vaadi myyjältä, eikä asiakkaalta läheistä läsnäoloa, vaan mahdollistaa etäyhteyden puhelimen välityksellä. Puhelimitse osapuolilla on mahdollisuus fyysiseen kontaktiin äänen välityksellä, jonka avulla myyjä voi asenteellaan ja äänensävyllään vaikuttaa tunnelmaan. Myöskin asiakkaan äänestä usein voi arvioida hänen kiinnostustaan, sekä läsnäoloa. Kuitenkin, kun vuorovaikutus tapahtuu chatpalvelun avulla, ei fyysistä kontaktia ole mahdollista vahvistaa, sillä vuorovaikutus tapahtuu kirjoittamisen välityksellä nonverbaalisena.

16.01.2019

Oppisopimusopiskelua työn ohessa?

Minä olen Hanna ja työskentelen tällä hetkellä Soldemilla Telian chat-myyjänä. Tulin töihin Soldemille vuoden 2017 syksyllä. Olen aiemmalta koulutukseltani laulunopettaja, mutta haaveenani on ollut saada uusi koulutus ja vaihtaa alaa. Etsin siis uusia töitä reilu vuosi sitten ja Soldemin työpaikkailmoituksessa mainittiin mahdollisuus oppisopimusopiskeluun.

25.09.2018

Paluu hyvään arkeen

Lämmin kesä ja lomat ovat takana. Syyskuu, syksy ja ihana arki ovat luonamme taas.

06.09.2018

Onnelliset kohtaamiset

Aiemmin luulin, etten enää koskaan hakisi puhelinmyyntityöhön. Tai ehkä korkeintaan siksi aikaa, että keksisin jotain muuta. Mutta kun tähän taloon astuin, sille tielle jäin. Samoin oli ajatellut moni muu. Osallistuin koulutuksiin, joiden kautta opin paljon myyntityöstä. Asetin itselleni tavoitteita, jotka saavutettuani koin onnistumisia ja sain motivaatiota kehittyä koko ajan lisää.

02.07.2018

Välähdyksiä

Kuulin ensimmäisen kerran puhuttavan itsensä johtamisesta vuonna 2000. Paikkana oli Hervannan ammattioppilaitoksen auditorio, mikä oli täyteen ahdettu eri alojen opiskelijoita. Luennon alkaessa kukaan ei tuntunut tarkalleen tietävän miksi valtaosa ensimmäisen vuoden opiskelijoista oli ahdettu samaan tilaan yhtä aikaa.