Puhelinmyynti ei ole vain myyntiä. Se on ennen kaikkea vuorovaikutusta

Pitäisikö puhelinmyynti asettaa luvanvaraiseksi? Tämä on kysymys, joka on viime aikoina noussut paljon esiin. Erityisesti tästä aiheesta keskustellaan paljon silloin, kun julkisuuteen tulee tietoon puhelinmyynnissä tapahtuvia virheitä. Nyt pohditaan paljon, pitäisikö siis asettaa puhelinmyynti luvanvaraiseksi, jolloin asiakas voi itse valita, saako hänelle soittaa myyntipuheluita. Tämän kirjoituksen tarkoituksena on pohtia luvanvaraisuutta eri näkökulmista.

Puhelinmyynti häiriköintiä?

Yksi yleisimpiä väitteitä luvanvaraisuuden puolesta on varmasti se, että ihmiset kokevat soittelun häiriköintinä ja tämä halutaan lopettaa. Ihmisillä kuitenkin on jo mahdollisuus halutessaan kieltää puhelimen välityksellä tapahtuva myynti muutaman klikkauksen avulla. On mielenkiintoista pohtia sitä, miksi puhutaan nimenomaan puhelinmyynnin luvanvaraisuudesta. Pitäisikö myös esimerkiksi face to face -myynti laittaa luvan taakse? Kyseisestä myyntityylistä löytyy helposti paljon keskustelua, jossa ihmiset kertovat siitä huonoja kokemuksia. Miksi siis vain puhelinmyyntiä halutaan rajoittaa? Tämä on oikeastaan jopa syrjivää, kun vain yksi myyntikanava nostetaan tikun nokkaan.

Laatuvaatimukset varmistavat puhelinmyynnin turvallisuuden

Puhelinmyynnissä on toki omat riskit ja ongelmat, sitä ei voi kieltää. Asiakkaille on tehty häiritseviä puheluita ja annettu väärää tietoa. Voidaan kuitenkin miettiä, mikä on oikea tapa reagoida ongelmiin. Onko järkevää joidenkin epäkohtien vuoksi vaikeuttaa kokonaisen toimialan työtä? Olisi varmasti fiksumpaa panostaa puhelinmyynnin laatuvaatimuksiin. Puhelinmyynnin yksi etu on se, että puhelut nauhoitetaan ja näin ollen aina voidaan tarkistaa, mitä puhelussa on sovittu. Ja mikäli on olemassa yrityksiä, joissa puheluita ei nauhoiteta, asetetaan niille kovemmat laatuvaatimukset eikä suinkaan rangaista niitäkin, jotka jo tekevät laadullisesti hyvää puhelinmyyntiä.

Ammattitaitoinen puhelinmyyjä helpottaa asiakkaan elämää

Itsepalvelun rooli on kasvanut kovaa vauhtia, kun asiakas pystyy itse kotisohvalta hoitamaan lähes kaikki asiat verkossa. Kaikki eivät kuitenkaan halua, ehdi tai osaa verkossa itse tarkistaa nykyisiä palveluita tai säännöllisesti käydä tarkistamassa viimeisimpiä tarjouksia. Moni tykkää asioida myös kasvotusten esimerkiksi liikkeessä, mutta Suomessa asuu paljon ihmisiä syrjäisillä seuduilla, joissa ei kivijalkamyymälää ole lähettyvillä. Juuri näissä tapauksissa, kun asiakas syystä tai toisesta ei halua hoitaa kaikkea itse verkossa eikä ole mahdollisuutta käydä liikkeessä, puhelimen välityksellä tapahtuva asiointi on erittäin hyvä väylä palvella asiakasta.

Puhelinmyynti parhaimmillaan helpottaa ihmisten elämää, kun ei tarvitse jatkuvasti itse miettiä, onko minulla esimerkiksi paras mahdollinen puhelinliittymä käytössä, vaan ammattitaitoinen myyjä keskustelun perusteella osaa valita sinulle parhaan liittymän. Puhelimen välityksellä asiakkaille saadaan usein myös kerrottua tuotteista ja palveluista, joita he muuten eivät olisi välttämättä osanneet edes etsiä. Sen sijaan, että yksin selaa verkossa satunnaisia tarjouksia, on huomattavasti palkitsevampaa, kun voi jutella ammattitaitoisen myyjän kanssa ja samalla hoitaa omat, tai parhaassa tapauksessa koko perheen palvelut kerralla kuntoon. Puhelinmyynti ei todellakaan ole vain myyntiä; se on ennen kaikkea ihmisten välistä vuorovaikutusta. Ihmisten välinen aito vuorovaikutus on asia, jota ei voi korvata tarjouslinkillä.