Viime vuonna yli miljoona asiakaskohtaamista ja 100 000 kauppaa – työllistää 200 nuorta ja palkkaa kymmeniä lisää
Puhelinmyynnistä myynnin monitoimitaloksi kasvanut Suomen Telecenter on nyt Soldem. Kasvua yhtiö teki etenkin myynnillisestä asiakaspalvelusta ja chatista, johon 2017 palkattiin 35 henkilöä. Yhtiö työllistää 200 nuorta sekä palkkaa ja kouluttaa tänäkin vuonna kymmeniä lisää. Uusista työntekijöistä jopa 40 prosenttia rekrytoidaan taloon nykyisten työntekijöiden suosituksesta.
Yksi yrityksen tavoitteista on nostaa myynnin käsitettä ja arvostusta Suomessa. Myynnillisen asiakaspalvelun ero perinteiseen myyntiin on se, että siinä asiakas tekee itse aloitteen ja saa ratkaisun ongelmaansa samalla, kun hänelle tarjotaan lisäpalveluja.
-Käsitys, ettei myyntityötä arvosteta, on harhaanjohtava. Hyvät myyntivalmiudet ja rohkeus tarttua asioihin ovat kansalaistaito, jota peräänkuulutetaan kaikissa ammateissa. Meillä työskentelevät nuoret oppivat tekemään tuloksellista asiakaspalvelua ja hyödyntämään osaamistaan laajasti eri työtehtävissä, sanoo Soldemin toimitusjohtaja Veera Lehtismäki.
Myyntitaidoilla toimitusjohtajaksi
Valtaosa Soldemin työntekijöistä on 18-25-vuotiaita, ja henkilöstön keski-ikäkin on vain 27 vuotta. Tulokset tehdään kannustamalla ja kouluttamalla henkilöstöä koko ajan. Jokaisella työntekijällä on mahdollisuus osallistua 6-8 kuukautta kestäviin palkallisiin ohjelmiin, jotka antavat eväitä niin myyntiin kuin esimiestyöhön.
-Ketään ei tungeta samaan boksiin. Kokemus on osoittanut, että yksilöllisen johtamisen ja koulutuksen kautta jokainen oppii käyttämään vahvuuksiaan. Vuodesta 2005 Soldemilla on aloitettu 163 oppisopimusta ja omiin valmennusohjelmiimme on osallistunut yli tuhat työntekijää.
Kaikki aloittavat Soldemilla kuitenkin myyjänä – aina ylintä johtoa myöten.
-Tarjoamme urapolkuja niin asiantuntijasta esimiesrooliin työntekijän omien tavoitteiden ja kykyjen mukaan, itsekin talon sisältä toimitusjohtajaksi edennyt Lehtismäki summaa.
”On ihan ok käydä vieraissa”
Valtaosa työntekijöistä löytää yrityksestä pitkäaikaisen kodin. Osalle työssä opitut myyntitaidot toimivat ponnahduslautana uralla eteenpäin. Moni myös palaa takaisin kokeiltuaan siipiään toisaalla. Peräti 10 prosenttia vuosittain aloittavista työntekijöistä on paluumuuttaja eli ollut yrityksen palveluksessa jo aiemmin.
-Meille liikkuvuus on aina ollut ok. Työpaikoilla pitää pystyä avoimesti puhumaan työpaikan vaihtamisesta ja tukea urakehityksessä tai jatko-opinnoissa eteenpäin. Urheilutermein olemme alan kovin kasvattajaseura, josta osalle on luonnollista ponnistaa kohti uusia areenoita. Yrityskulttuuri, ihmisistä välittäminen ja onnistumisen kokemukset ovat ne asiat, joiden perässä meille tullaan töihin, Lehtismäki toteaa.