Myynnin johtaminen etänä - läsnä ja tavoitettavissa | Soldem

Myynnin johtaminen etänä – läsnä ja tavoitettavissa

Haluamme avata myyntityötä ja arkea näin etäaikana, joten katsomme hieman kaukaisuuteen. Hetkiin, kun myynnin vieminen etätyöhön alkoi muuttua uudesta ja ihmeellisestä arjeksi. Myynnin johtamista etäaikana meille avaa Fortumin esihenkilömme, Krister Jylhä.


Tutustu aiempiin blogikirjoituksiin myynnin johtamiseen etänä:

On maaliskuun alkupuoli ja ihan normaali päivä toimistolla. Aurinko paistaa ikkunasta ja kuuma kahvi höyryää työpöydällä. Aamustartti on pidetty ja tuttu puheensorina täyttää toimiston, kun ihmiset keskittyvät olennaiseen eli myyntiin. Maailmalta on kantautunut huolestuttavia uutisia. Vaikka mistään rajoituksista ei ole vielä päätettykään, niin ajatuksiin on hiipinyt omia suunnitelmia – nyt olisi hyvä tilaisuus kokeilla etätöitä isolla porukalla. Ajatus tuntuu hyvältä, koska luottamus tiimiin on kova. Muutama myyjä on etätyöskentelyä kokeillut jo aikaisemmin ja heidän kokemuksien myötä jonkunlaiset raamit on toiminnalle rakentuneet. Esimieheni kanssa käydyn keskustelun myötä on myös ennakoitavissa, että etätyöt ovat mahdollisesti muutenkin edessä. Niinpä ryhdyn tuumasta toimeen ja sovimme tiimin kanssa stoppia iltapäivälle, jossa pureksimme asian läpi yhdessä. Stopin lopputuloksena kaikki halukkaat keräävät työkalut mukaan ja siirtyvät etätyöhön jo seuraavana päivänä. Parin päivän sisään miltei kaikki 19 ihmisen tiimistäni siirtyy etätöihin. Loput suomalaiset seuraavat pian perässä.

Ensimmäinen viikko etänä on mielenkiintoinen. Haasteita tuottaa tietokoneet ja tietoliikenne. Haasteet selätetään kuitenkin nopeasti IT-vastaavamme järkkymättömällä avulla ja ammattitaidolla. Mielessä käy myöhemmin hänen kiireensä ja mahdolliset haasteet, kun miltei koko toimisto siirtyi samanaikaisesti kotitoistoille. Voin vain kuvitella minkälaista serenadia hänen puhelimensa on silloin laulellut, kun omakin tuntuu kilahtelevan lakkaamatta.

Läsnä ja tavoitettavissa

Toimistolla tapanani on aina ollut se, että olen läsnä ja tavoitettavissa. Tämä on johtanut siihen, että selän takana pyörähtelee ihmisiä vuoron perään omien haasteiden saattelemana. Jonoksi asti. Etätöihin siirtymisen jälkeen ensimmäisenä yllätynkin siitä, että aikaa on paljon enemmän, kun oma työ ei keskeydy niin usein kuin toimistolla. Edelleen puhelin, Teams ja sähköposti kilahtelevat säännöllisesti, mutta ehkä kaikkein pienimmät asiat jäävät kysymättä, koska on huomattu, että moni vastaus löytyykin jo jokaisen omasta työkalupakista. Yhteydenotot rajoittuvat nyt aiempaa selkeämmin lähinnä omien tiimiläisten haasteisiin.

Rutiinit ja päivän rytmitys on äärimmäisen tärkeää

Tiimin sisäinen viestintä on ollut meillä aktiivista jo toimistollakin. Erityisesti WhatsApp -sovelluksen kautta asioita on jaettu aktiivisesti ja tämä on toiminut hyvin. Toimistolla tiivis yhdessä häärääminen on ollut arkipäivää, mutta nyt asiat ovat toisin. Toimistolla yhteisille päivänkatkaisuille ei niinkään ole ollut tarvetta, mutta etänä pidämme kaksi yhteistä pysähdystä päivän aikana Teamsin välityksellä. Monelle ihmiselle selkeät rutiinit ja päivän rytmitys on äärimmäisen tärkeää etätyössä onnistuakseen. Osa selkeästi kipuilee sitä, että ”työmoodiin” on haastavaa päästä kotona. Samoin ihmiset tarvitsevat yhteisiä sosiaalisia hetkiä. Yksinäisyys ottaa ihmisen nopeasti otteeseen ja nämä yhteiset hetket viestinnän lisäksi tarjoavat ihmisille sitä sosiaalista kanssakäymistä. Monelle maailman tilanne on aiheuttanut pelkotiloja ja ahdistusta, ja siksi olemme kokeneet tärkeäksi pitää stopit rentona jutusteluna työkavereiden kesken. Tutut ja turvalliset kasvot videoneuvotteluissa, iloiset hymyt ja tutut eleet tuovat välitöntä turvallisuuden tunnetta. En ole yksin. Muutkin kokevat samoja asioita.

Opit etätyöstä

Merkittävin muutos etätyöaikana omassa toiminnassani on ollut oman kalenterini huolellisempi jakaminen tiimiläisille. Kun haasteisiin tai ajatuksiin tarvitsee apua ja en puhelimeen pysty vastaamaan, niin ihmisten pitää tietää miksi. Kun ihmiset ovat paremmin kartalla minun aikataulutetuista palavereistani ja menoista, he tietävät miksi olen estynyt vastaamaan. Nopea vastaus kaikkiin yhteydenottoihin on tärkeää, jotta ihmiset tietävät, että olen läsnä. Toimistolla pidän tärkeänä, että on mahdollisimman paljon tavoitettavissa ihmisille. Nyt se on vielä tärkeämpää. Olen myös itse yhteydessä ihmisiin mahdollisimman paljon, koska haluan pitää yhteydenotto kynnyksen matalana, kun myyjä kokee onnistumisia, haasteita, tai jos on yksinäinen. Yhteydenpito omaankin esimieheen on toiminut oikeastaan samalla kaavalla. Ehkä olen ollut enemmän yhteydessä myös omaan pomooni omien ajatusten verhoja avaamaan. Ja jakanut myös omia haasteita. Olen oppinut hieman pienemmällä kynnyksellä pyytämään apua.

Kaiken kaikkiaan koen hyviä fiiliksiä etätyöstä. Vaikka polku on mutkainen ja välillä toivookin selkeitä opasteita itselleenkin, niin mahdollisuuksia ja oppeja etätyö on tuonut myös paljon. Polulta voi poiketa, kunhan ymmärtää mihin suuntaan kulkee. Ja mikä tärkeintä: Polkua ei voi kulkea yksin, vaikka erillään ollaankin. Kuljenko sitten edessä ottamassa vastaan vai takana tukemassa, niin askeleeni otan varmemmin, kun tiedostan, että askeleita otamme yhdessä.

 

Kirjoittaja

Krister Jylhä
Fortum

01.07.2020

Miten oppisin paremmin epäonnistumaan?

06.05.2020

Etäjohtajan työkalupakki: Ota käyttöön 10 Soldemilla hyväksi todettua keinoa

01.04.2020

Etätyön johtamisen opit Soldemilla – pidetään huolta rytmistä ja rentoudesta

20.02.2020

Puhelinmyynti ei ole vain myyntiä. Se on ennen kaikkea vuorovaikutusta

05.02.2020

Miten saimme sairauspoissaolot laskemaan 23 % vuodessa?