Onnelliset kohtaamiset | Soldem

Onnelliset kohtaamiset

Aiemmin luulin, etten enää koskaan hakisi puhelinmyyntityöhön. Tai ehkä korkeintaan siksi aikaa, että keksisin jotain muuta. Mutta kun tähän taloon astuin, sille tielle jäin. Samoin oli ajatellut moni muu. Osallistuin koulutuksiin, joiden kautta opin paljon myyntityöstä. Asetin itselleni tavoitteita, jotka saavutettuani koin onnistumisia ja sain motivaatiota kehittyä koko ajan lisää. Vuoden alussa aloitin myyjän kehitysohjelman. Alkajaisiksi päätin itselleni myyntitavoitteen, jonka haluan kehitysohjelman päätteeksi saavuttaa. Matkan varrelle mahtui lisäksi välitavoitteita, esimerkiksi keskikaupan nostaminen ja myynnin monipuolistaminen, jotka mahdollistivat päätavoitteeseen pääsyn. Ilokseni voin sanoa, että tällä itsensä johtamisen polulla olen oppinut arvokkaita taitoja ja ennen kaikkea saanut kaikki tavoitteeni saavutettua. Viime kuussa tein ensimmäistä kertaa joka viikko useita satasia enemmän kuin tavoitteeksi alussa laitoin. Aiemmin se tuntui vain kaukaiselta haaveelta, mutta oli saavutettavissa.

Onnellinen kohtaaminen on sellainen asiakaskohtaaminen, josta jää hyvä mieli sekä asiakkaalle että myyjälle, tuli kauppa tai ei. Myyntityö on muuttunut paljon siitä, mitä se joskus oli. Asiakas on entistä tietoisempi erilaisista tuotteista, vertailumahdollisuuksista ja hintaeroista. Muiden kokemuksia pääsee lukemaan netistä helposti ja ne varmasti toisinaan vaikuttavat mahdollisiin asiakkaisiin. Asiakas ostaa tunnepohjaisesti. Siksi on tärkeää, että myyjä osaa tutustua asiakkaaseen, luoda siteen ja kysellä oikeita asioita, jotta voi tarjota sitä, mitä asiakas haluaa. Soittamani puhelu saattaa olla yrityksen ja asiakkaan ensimmäinen kohtaaminen. Siitä saattaa alkaa pidempiaikainen yhteistyö tai ehkä puhelu ei johdakaan mihinkään. Mutta tärkeintä on, että kohtaaminen sujuu hyvin ja jättää molemmille positiivisen mielen.

Onnelliset kohtaamiset on helppo tunnistaa suorasta palautteesta, kun asiakas esimerkiksi kiittää soitosta tai ystävällisestä palvelusta. Onnellisia kohtaamisia ovat myös sellaiset puhelut, joissa asiakas vaikka oppii jotakin uutta. Se kertoo, että olet ammattilainen ja teet merkityksellistä työtä tässäkin maailmassa, jossa kaikki tieto on saatavilla. Myyjän työ on toisinaan muutakin kuin vain myyntiä, sillä hyvää asiakaspalvelua arvostetaan aina. On myös tärkeää osata asettua asiakkaan rooliin, jotta pystyy toimimaan selkeästi. Ottaen huomioon, että puhelinmyyjällä on myyntitilanteessa käytössään vain ääni.

Päämies toivoo, että asiakasta kohdellaan samalla tavalla kanavasta riippumatta. Asiakaspalvelutyö on muuttunut enemmän myyntihenkiseksi samoin kuin myyntityö yhä enemmän asiakaspalvelun kaltaiseksi. Onnellisten kohtaamisten vuoksi on tehty paljon, esimerkkinä järjestelmäuudistus. Sen avulla on mahdollista tallentaa asiakkaista tietoa, jota voidaan myöhemmin hyödyntää voidaksemme tarjota jatkossa helpommin asiakkaalle kaikkein parhaiten soveltuvia tuotteita. Tämä edesauttaa sitä ajatusta, että eri myyjänkin kanssa asioidessa asiakas tietää, että hänen tarpeensa huomioidaan.

Yksi tärkeimmistä onnellisista kohtaamisista työssäni on ollut hetki, jolloin ymmärsin, että vaikka joskus jatkaisin matkaani opiskelemaan tai muualle töihin, käteen on jäänyt äärimmäisen paljon. Onnelliset kohtaamiset syntyvät mielestäni siitä, että pysyy ajan tasalla. Täytyy elää sen verran hetkessä, että pystyy keskittymään täysin tilanteeseen, mutta sen verran myös tulevassa, että muistaa minne on matkalla. Ei tule myöskään unohtaa mennyttä, koska vain sitä kautta voi jatkuvasti kehittyä.

-Nella Saarvo

22.05.2019

Heidin menestystarina

02.05.2019

Sailan menestystarina

Minä olen Tynin Saila =) Sain pyynnön kertoa hieman itsestäni ja Soldem-taustastani niin tässäpä sitä tarinointia tullee!  Soldemilla olen työskennellyt vuonna 2012 vajaan vuoden, jonka jälkeen tein niin sanonut come-backit kesäksi 2014. Siinä välissä olin Australiassa reissaamassa (Kiitos Soldemille vain; teillä ollessani sain kipinän ja rohkeuden tämän haaveen toteutukseen! :) Olen kotoisin Taivalkoskelta Pohjois-Suomesta. Päädyin Soldemille, kun halusin muuttaa Tampereelle. Mietiskelin, että millaista työtä lähden hakemaan, ja päädyin hakemaan puhelinmyyntityötä

27.03.2019

Selinan menestystarina

06.03.2019

Onnelliset kohtaamiset chatin välityksellä

Puhelinmyynti on tullut pinnalle jo 1990 luvulla (Wikipedia n.d), sillä sen avulla yritys kontaktoi asiakkaitaan erittäin vaivattomasti molempien osapuolten näkökulmasta. Se ei vaadi myyjältä, eikä asiakkaalta läheistä läsnäoloa, vaan mahdollistaa etäyhteyden puhelimen välityksellä. Puhelimitse osapuolilla on mahdollisuus fyysiseen kontaktiin äänen välityksellä, jonka avulla myyjä voi asenteellaan ja äänensävyllään vaikuttaa tunnelmaan. Myöskin asiakkaan äänestä usein voi arvioida hänen kiinnostustaan, sekä läsnäoloa. Kuitenkin, kun vuorovaikutus tapahtuu chatpalvelun avulla, ei fyysistä kontaktia ole mahdollista vahvistaa, sillä vuorovaikutus tapahtuu kirjoittamisen välityksellä nonverbaalisena.

16.01.2019

Oppisopimusopiskelua työn ohessa?

Minä olen Hanna ja työskentelen tällä hetkellä Soldemilla Telian chat-myyjänä. Tulin töihin Soldemille vuoden 2017 syksyllä. Olen aiemmalta koulutukseltani laulunopettaja, mutta haaveenani on ollut saada uusi koulutus ja vaihtaa alaa. Etsin siis uusia töitä reilu vuosi sitten ja Soldemin työpaikkailmoituksessa mainittiin mahdollisuus oppisopimusopiskeluun.

25.09.2018

Paluu hyvään arkeen

Lämmin kesä ja lomat ovat takana. Syyskuu, syksy ja ihana arki ovat luonamme taas.