Ajatus etäprojektin aloittamisesta sai alkunsa normaalissa sparrauskeskustelussa asiakkuuspäällikkömme kanssa: Keskustelimme siitä, miten innostaisimme yhä erilaisempia ihmisiä hakeutumaan meille myyntityöhön. Ajattelin ääneen, että mikä meitä estäisi rekrytoimasta ympäri Suomea. Saisimme haettua monipuolisilla taustoilla olevia myyjiä, kun rekrytointialueena olisi koko Suomi. Ajatus lähti paisumaan seuraavien viikkojen aikana melko paljon ja ehdotin asiakkuuspäälliköllemme etätiimin pilotointia.
Asiakkuuspäällikkömme oli alusta asti sitä mieltä, että etätiimin jalkautusta kannattaa suunnitella. Hän antoikin minulle hieman vinkkejä siitä, mitä minun kannattaisi alussa ottaa huomioon. Aloitin pohtimalla johtamisrakenteita ja rekrytointia syvällisesti. Muutaman viikon kuluttua esittelinkin ensimmäisen vedoksen suoraan liiketoimintajohtajallemme Teemulle. Teemua ei suoranaisesti tarvinnut suostutella tai taivutella hankkeeseen. Hän ymmärsi selkeästi etätyön potentiaalin kapasiteetin ja yrityksemme kasvattamisen näkökulmasta. Etätiimi sai siis virallisesti vihreää valoa jo tässä kohtaa.
Tauko suunnitelmiin ja projektin aloittaminen
Suunnitelman toteutus meni kuitenkin jäihin muutamiksi kuukausiksi koronaepidemian takia. Loppujen lopuksi koen, että pieni tauko oli hyvä asia. Tauko pakotti miettimään koko etäprojektia rauhassa. Mitä enemmän projektia ajattelin, sitä varmemmaksi tulin siitä, että nyt on käsillä hyvä idea. Idea, joka voi onnistuessaan mahdollistaa yrityksellemme melkoisia kasvun ja kehityksen paikkoja.
Kun koronan ensimmäinen aalto saatiin selätettyä, tuntui loogiselta lyödä kädet saveen ja alkaa viedä projektia jälleen eteenpäin. Projekti aloitettiin syyskuussa. Ensimmäinen oma toimenpiteeni oli huomioiden ja ajatusten kerääminen johtohenkilöiltä ja niiden soveltaminen etätiimin suunnitteluun. Huomioita ja ideoita tuli yllättävän paljon, mikä auttoi suuresti projektin eteenpäin viemisessä. Kiitokset siitä kaikille! Seuraavaksi vuorossa oli rekrytointi ja tässä vaiheessa täytyykin nostaa hattua meidän rekrytoinnistamme vastaaville henkilöille. Huhhuh, se ei ollutkaan mikään kevyt tempaus! Kahdessa viikossa tuli noin 60 työhakemusta, joista piti valikoida viisi myyjää etätiimiin. Kuudestakymmenestä hakijasta haastatteluihin asti pääsi hakemusten perusteella potentiaalisimmat kaksikymmentä hakijaa. Tämän jälkeen valikoimme heistä ensimmäisen etätiimin.
Etätiimin aloittamisen haasteet
Kun rekrytointiurakka saatiin päätökseen, oli aika suunnitella perehdytysjaksoa. Projektin koko ajatus oli, että myös perehdytys toteutetaan etänä – ensimmäistä tutustumispäivää lukuun ottamatta -, jotta voidaan aidosti hakea työntekijöitä ympäri Suomen. Perehdytysjakson haasteina koin kehonkielen puuttumisen ja innostuksen heikomman välittymisen tietokoneruutujen tuolle puolen. Pidimme normaalia enemmän taukoja yhdessä ja erillään, ja tämän kautta saatiin kuitenkin mielestäni hyvää tiimihenkeä ja ilmapiiriä luotua. Tästä jäikin päivittäinen iltapäivän yhteinen kahvihetki tiimin arkeen myös perehdytysviikon jälkeiselle ajalle.
Nyt, kun perehdytysjakso on takana päin ja etätiimi tekee laadukasta myyntiä kotisohviltaan, on oloni itsevarma. Koko Suomen laajuinen haku mahdollisti motivoituneiden ja myös myös laajaa kokemusta kerryttäneiden työntekijöiden palkkaamisen. Vaikka onkin vasta ensimmäinen soittoviikko käynnissä, puskevat myyjät jo nyt yli tavoitevauhdin. Lisäksi täytyy sanoa, että on ollut ilo työskennellä ihmisten kanssa, joilla on jo valmiiksi perustyöelämätaidot hallussa. Soldem on jatkossakin paikka, johon voi tulla opettelemaan työelämätaitoja.
Tähän loppuun haluan vielä kiittää kaikkia, jotka ovat auttaneet projektin etenemisessä ja toteuttamisessa. Unohtamatta rakkaita kollegoita, joiden tuki ja apu on ollut projektin kannalta korvaamatonta. On hienoa olla osa yritystä, jossa tällaiset uudet tempaukset eivät jää vain puheen tasolle.
P.s. Nyt kolme kuukautta myöhemmin (helmikuussa 2021) voidaan todeta, että tekeminen on mennyt hienosti ja myyntibudjetti tehdään kuukaudesta toiseen.