Mahtava mahdollisuus vai vältettävä vaihtoehto?
Jos joku tarjoaisi sinulle työpaikkaa, jossa voit tienata erinomaisesti, kehittää koko työurasi kannalta ratkaisevia sosiaalisia taitoja ja työskennellä erittäin vapaasti sekä joustavasti, hyväksyisitkö tämän työtarjouksen? Kyseessä olisi vakituinen työpaikka, jossa pääsisit vaikuttamaan omiin työskentelytapoihin ja -aikatauluihin. Voisit myös halutessasi työskennellä etänä, vaikkapa kotoa tai mökiltä käsin. Lisäksi työtä tarjoava yritys olisi tunnettu ainutlaatuisesta organisaatiokulttuuristaan. Yrityksessä vallitsee aito hyvähenkisyys, avoimuus ja ennen kaikkea jatkuvasti eteenpäin ja kehittymään pyrkivä ilmapiiri, joka on jo vuosien ajan mahdollistanut valtavan määrän upeita uramenestystarinoita ja elinikäisiä ystävyyssuhteita. Olisitko siis valmis liittymään osaksi tätä menestyvää ryhmää?
Entä jos kyseessä olisikin puhelinmyyntityö. Sinulla ei välttämättä ole juurikaan kokemusta myyntityöstä ja puhelinmyyntityö itsessään saattaa jo tuntua vähempiarvoiselta, ehkä jopa työurallesi ja elämällesi asettamien unelmien vastaiselta. Eihän somessakaan kukaan kerro toimivansa puhelinmyyjänä. Kaikki puhelinmyyntityö, riippumatta yrityksestä ja myytävästä palvelusta, yhdistyy mielessäsi yhdeksi epämiellyttäväksi sekamelskaksi. Et välttämättä pidä itseäsi sosiaalisesti tai verbaalisesti lahjakkaana tyyppinä, jonka vuoksi myyntityöt tuntuvat jo lähtökohtaisesti epämiellyttäviltä, jopa hieman pelottavilta. Olet jopa saattanut itse joutua vastaanottamaan tunkeilevan tai tyrkyttävän puhelinmyyjän pakkomyyntiyrityksiä ja miettinyt niiden jälkeen, ettet kyllä ikinä toimisi samoissa hommissa.
Onko siis niin, että tämä työpaikka ei monista hyvistä ja lupaavista puolistaan huolimatta olekaan sinua varten?
Edeltävät kappaleet kuvaavat osuvasti sitä, millaisia ajatuksia ja tuntemuksia itsessäni ilmeni vuonna 2015, kun sain työtarjouksen Suomen Telecenteriltä, joka nykyään tunnetaan nimellä Soldem. Lukuisten työkavereiden kanssa käymieni keskusteluiden myötä tiedän tällaisten ennakko-oletusten olevan erittäin yleisiä monen myyjän myyntiuran alkuvaiheilla. Haluankin käyttää tämän tilaisuuden hyväkseni ja jakaa näiden sanojen muodossa omia havaintojani, oivalluksia ja oppejani siitä, minkälaista on ollut työskennellä puhelinmyyntialalla ja Soldemilla. Oma kuusi vuotinen Soldem-polkuni on sisältänyt myyntitehtäviä Telian projektissa, tiimipäällikköhommia AIG-projektissa ja monia muita mielenkiintoisia kehittämistehtäviä. Uskon, että näiden vuosien aikana hankkimani laaja kokemus Soldemilta ja myynnistä tarjoaa minulle loistavat eväät sekä yrityksen että myyntityön objektiiviseen tarkasteluun.
Soldemin myyntikoulun tuottamat hedelmät
Aika Soldemilla on ollut monella tavalla hienoa ja opettavaista. Koen kasvaneeni niin ihmisenä kuin liiketoiminnan ammattilaisena massiivisesti viimeisten kuuden vuoden aikana. Soldemilla työskentely mahdollisti sen, että pystyin töiden ohessa panostamaan täysimittaisesti myös opintoihini ja valmistuinkin tämän vuoden keväällä kauppatieteiden maisteriksi. Tämä ei olisi ollut mahdollista ilman yrityksen joustavaa suhtautumista opintoihini. Myyntityö on kehittänyt sosiaalisia taitojani aimo harppauksin eteenpäin ja huomaan nykyisin nauttivani erilaisista sosiaalisista tilanteista entistä enemmän. Pystyn ymmärtämään toisten ajatuksia ja tarpeita paremmin sekä ilmaisemaan itseäni selkeämmin ja tehokkaammin kuin aiemmin.
Vallitseva organisaatiokulttuuri on ollut myös yksi syy, minkä takia olen viihtynyt Soldemilla loistavasti. Mielestäni yrityksessä välitetään aidosti jokaisesta työntekijästä ja esimerkiksi työhyvinvointia on pyritty systemaattisesti kehittämään vuosien saatossa. Arvostan erityisesti sitä, että organisaatiossa on pystytty edelläkävijämäisesti muuttamaan hienot johtamis- ja työhyvinvointiteoriat käytännön teoiksi, jotka näkyvät henkilöstön arjessa joka ikinen päivä. Yksi työhyvinvointiin vaikuttava osanen on myös riittävän palkkatason saavuttaminen ja voinkin kiitollisena todeta, että Soldemilla on mahdollista saavuttaa ahkeralla ja periksiantamattomalla asenteella erinomaiset ansiotasot. Olen itsekin tienannut Soldemilla mukavasti ja tämä on mahdollistanut esimerkiksi sen, että olen opiskelijanakin voinut nauttia elämästä ilman merkittävästi vaikuttavia budjettirajoitteita.
Soldemin henkilöstössä on huippuosaamista myyntiin ja sen kehittämiseen liittyen, ja omat myyntitaitoni ovatkin kuuden vuoden aikana kehittyneet valtavasti. Olen silti yhä sitä mieltä, että monet myynnilliset asiat ovat opittavissa vain kantapään kautta. Myyjän on kliseisesti hankittava vyön alle lukemattomia toistoja ennen kuin hän voi intuitiivisesti tajuta ja käytännöllisesti oppia jotain uutta. Kai synnynnäistä myyntiin liittyvää lahjakkuuttakin on joillain meistä olemassa, mutta itse olen kuulunut siihen ”lahjattomien” enemmistöön, joka on joutunut kovan työn ja periksiantamattomuuden kautta opiskelemaan tätä tieteenalaa nimeltä myyminen. Myyminen näyttäytyy nykyisin itselleni hyvin erilaisena kuin kuusi vuotta sitten aloittaessani työt. Myyntiurani alussa kuvittelin hieman lapsellisesti, että myyminen olisi asiakkaan pussiin puhumista ja erään tunnetun turkulaisen myyntilegendan tapaista hervotonta huulen heittoa ja loputonta argumentointia myytävän tuotteen tai palvelun puolesta. Todellisuudessa myyminen on yleensä aivan jotain muuta. Myyminen on ennen kaikkea asiakkaan pyyteetöntä palvelemista ja asiakkaan todellisten tarpeiden selvittämistä keskittyneen kuuntelun ja toimivien kysymysten avulla.
Kohti uusia haasteita nopeasti muuttuvassa maailmassa
Vaikka monet elämän peruslainalaisuuksista ovatkin pysyviä, on myös moni asia maailmassa nopean muutoksen kourissa nykyisessä yhteiskunnassamme. Korona-aika on johtanut etätyön ja työskentelytapojen radikaaleihin muutoksiin. On todennäköistä, että ainakin osa näistä muutoksista on pysyviä, koska niistä hyötyvät sekä yritykset että niiden työntekijät ja asiakkaat. Soldemilla on korona-aikana, ja jo ennen sitä, onnistuttu loistavasti ja ennen kaikkea tuloksekkaasti ottamaan etätyöskentely osaksi organisaation normaalia työskentelykulttuuria. Tällä on ollut selkeä positiivinen vaikutus työntekijöiden hyvinvointiin ja jaksamiseen, mikä on myös näkynyt mahtavissa myyntiluvuissa.
Yritysvastuu on aikamme megatrendi ja ainakin omissa silmissäni Soldem on jo pitkään toiminut yritysvastuun edelläkävijäyrityksenä. Yritys on tarjonnut monelle nuorelle aikuiselle heidän ensimmäisen vakituisen työpaikkansa ja sen myötä taloudellista turvaa arkeen. Samalla Soldem on tehnyt myös suuren palveluksen yhteiskunnalle integroimalla nämä nuoret työelämään. Voinkin sanoa kantaneeni ylpeänä Soldemin värejä monen vuoden ajan, koska olen kokenut yrityksen tekemän työn merkityksellisenä ja yhteiskunnallisesti tärkeänä. Nuoremmat sukupolvet kaipaavat ja odottavat työltään yhä enemmän laajempaa merkityksellisyyttä kuten lukuisat tutkimukset osoittavat. En olekaan yllättynyt, että niin moni työuransa alussa oleva ihminen on päätynyt liittymään Soldemin joukkoihin. On mielenkiintoista nähdä, pystyykö Soldem tulevaisuudessa liittämään vielä uusia vastuullisuusnäkökulmia ydinliiketoimintaansa ja kehittämään yritysimagoaan vieläkin kiinnostavammaksi asiakasyritysten ja työntekijöiden silmissä.
Oma pitkä taipaleeni Soldemilla on tullut päätökseensä ja voinkin näin matkan loppusuoralla todeta olevani erittäin kiitollinen yritykselle, joka on useiden vuosien ajan tarjonnut minulle mielenkiintoisia työtehtäviä, jatkuvia itseni kehittämismahdollisuuksia ja näköalan liiketoiminnan kiehtovaan maailmaan. Matka jatkuu kohti seuraavia seikkailuja, mutta lukuisat myyntiin, johtamiseen, kuluttajakäyttäytymiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen liittyvät opit jäävät kultahippuina pysyvästi reppuuni mukaan. Näistä kultahipuista on varmasti massiivista hyötyä ja iloa työurallani riippumatta siitä, millaisissa työtehtävissä toiminkaan. Olen myös varma, että Soldemin juna jatkaa vakaasti eteenpäin puksuttamistaan myös tulevaisuudessa ja tuottaa yhä laadukkaampaa sekä tuloksekkaampaa myyntiä. Organisaatio on täynnä huippulahjakkaita ja -motivoituneita myynnin ja johtamisen ammattilaisia! Vamos Soldem!