Työskentely Soldemilla yllättää: ”Näen myyntityön täysin eri tavalla kuin ennen”

Soldemilla myyntiä voi tehdä kotona, toimistolla tai molemmissa. Myynnin parissa työskentelevät Henna Rintanen ja Aleksi Jaakola paljastavat nyt, mitä myyntityö on opettanut heille ja miksi myyntiä kannattaa tehdä juuri Soldemilla.

Henna Rintanen on viihtynyt työssään jo vajaat kaksi vuotta. Nyt hän paljastaa, miksi muidenkin kannattaa hakea Soldemille töihin. Kuvat: Juuso Suhonen

Tämä artikkeli on kirjoitettu Duunitorin haastattelujen pohjalta kaupallisessa yhteistyössä Soldemin kanssa. Artikkelin on kirjoittanut Emilia Ström ja se on alun perin julkaistu Duunitorin -sivuilla. Kuvat artikkeliin ja sen markkinointiin ottanut Juuso Suhonen.

Uusia kuvioita etsivä Henna Rintanen, 25,  kuuli Soldemista siellä työskentelevän kaverinsa kautta.

”Halusin löytää työn, jossa on säännölliset toimistotyöajat. Kaverini sanoi, että varmasti viihdyn ja pärjään Soldemilla. Hain paikkaa ja pääsin aloittamaan Telian tuotteiden kuluttajamyynnissä kuukauden kuluttua työhaastattelusta.”

Aleksi Jaakolalla, 27,  oli jo ennestään kokemusta myynnistä ja asiakaspalvelusta, mutta entinen työ tuntui liian raskaalta. Hän päätyi sattuman kautta Soldemille töihin.

”Soldem ei ole pelkkä työpaikka, jonne tullaan aamulla, vaan täällä kiinnitetään huomiota työntekijöiden jaksamiseen niin arjessa kuin vapaallakin. Olen viihtynyt täällä hyvin.”

Nyt Rintanen ja Jaakola kertovat, mitä mahdollisuuksia Soldem tarjoaa ja mitä uutta myyntityö on heille opettanut.

Aleksi Jaakolan työt sujuvat hienosti, sillä hän on edennyt reilussa vuodessa myyntivalmentajaksi. Nyt hän kertoo työstään myynnillisessä asiakaspalvelussa.

Täysi etätyömahdollisuus antaa vapautta ja joustoa elämään

Rintanen on tehnyt etätöitä kotona ja kesäisin mökillä maaliskuusta 2020 lähtien. Työpäivän saa aloittaa liukuvasti klo 9 ja klo 12 välillä. Osa tekee opintojen ohella lyhyempiä työvuoroja, mutta Rintanen tekee kahdeksan tunnin päiviä.

”Parasta tässä on vapaus valita ja mahdollisuus rytmittää työ ja tauot juuri niin kuin itse haluaa. Joku tykkää nukkua pitkään ja toinen on aamuvirkku – työt voi tehdä oman elämänrytmin mukaan.”

Samanhenkiset työkaverit ovat toinen tärkeä syy, jonka takia etätyöstäkin on tullut mielekästä. Rintasen tiimiläiset ovat 20–26-vuotiaita alanvaihtajia hoito-, ravintola- ja kaupan alalta.

”Erilaisista taustoista huolimatta olemme hitsautuneet hyvin yhteen. Pidämme aktiivisesti yhteyttä työpäivän aikana Teamsin chatin ja tiimipalaverin kautta. Meiltä löytyy myös yhteiset Snapchat- ja WhatsApp-ryhmät.”

Rintasella on käytössään Telian laaja tuotesalkku, josta hän tarjoaa puhelimitse asiakkaille heille parhaiten sopivia ratkaisuja. Monipuolisten tuotteiden avulla työ ei tunnu yhden ja saman asian puurtamiselta. Jos pulmia ilmenee, työkavereiden tuki on koko ajan lähellä. 

”Kukaan ei ole yksin ongelmiensa kanssa. Kysymme ja vastaamme toisillemme chatissa, mutta etätöissä se vaatii myös oma-aloitteisuutta. Vastuu on kasvanut etätöihin siirryttyä, ja olen oppinut paljon itseni johtamisesta.”

Rintanen voi halutessaan siirtyä milloin vain takaisin toimistotyöhön, mutta tällä hetkellä hän viihtyy edelleen kotona ja mökillä työskennellen.

”Seuraavaksi voisin kokeilla hybridimallia, jossa yhdistyvät sekä toimisto- että etätyö. Välillä kaipaan toimistolle, mutta etätyössä on omat hyvät puolensa, joten en halua luopua siitä täysin.”

”Asetan itselleni tavoitteita tuntimäärään nähden, mikä helpottaa omaa tekemistäni. On parempi tehdä töitä jämäkästi eikä jättää mitään viime tippaan”, Henna Rintanen kertoo.

Myynnillisessä asiakaspalvelussa ei helpolla kyllästy

Myynnillisen asiakaspalvelun mahdollisuudet ja kanavien monipuolisuus yllättivät Jaakolan tämän aloittaessa Soldemilla Fortumin asiakaspalvelussa.

”Aloitin työt asiakaspalvelupuheluita vastaanottamalla. Mielenkiinto pysyi yllä, kun uusia etäkanavia ja vastuuta tuli lisää osaamisen karttuessa. Hauska yllätys oli erityisesti chat, johon asiakkaat laittavat viestiä matalalla kynnyksellä – sinne tuli välillä yllättäviäkin juttuja laidasta laitaan.”

Chatin ja puheluiden lisäksi myynnillisessä asiakaspalvelussa pääsee vastaamaan asiakkailta tulleisiin sähköpostiviesteihin.

”Monikanavaisuuden ansiosta työpäivien sisältö vaihtelee sopivasti, eikä mikään päivä ole keskenään samanlainen. Tykkään siitä, että tässä voi yhdistää asiakaspalvelun ja myyntityön. Ihmisten auttaminen tuo työhön erilaisen ja kivan mausteen.”

Myynnillisyys astuu kuvioihin, kun asiakaspalvelutilanteessa tarkistetaan asiakkaan sopimukset ja katsotaan tämän tilanteen mukaan kaikki tuotteet kuntoon.

”Ennen työskentelin feissarina kadulla ja kauppakeskuksessa, ja siihen verrattuna tässä työssä on täysin erilainen sävy. Työkaverit ja esihenkilöt ovat koko ajan läsnä ja asiakkaat mukavia.”

Oppeja tulevaisuutta varten

Myyntityöhön liittyy paljon ennakkoluuloja, eivätkä monet ymmärrä sen tärkeyttä tai arvoa. Nykyään Rintanen ajattelee myynnistä täysin eri tavalla kuin ennen.

”Tarkoituksena ei ole puhua ketään pussiin. Empatiakyvyn ja keskustelun kautta yritän löytää asiakkaan tarpeet ja tarjota parhaat ratkaisut. Parasta on, kun asiakas toteaa tarvinneensa juuri tätä tuotetta ja on tyytyväinen puheluumme.”

Myyminen ei ole pelkkää soittelua, vaan se vaatii itsensä jatkuvaa haastamista ja kehittämistä. Rintasen ja Jaakolan mielestä jokaisen kannattaisi joskus kokeilla myyntityötä, koska opitut taidot ovat hyödyksi myöhemmin elämässä ja uralla.

”Myyntityötä tekemällä olen löytänyt itsestäni uusia puolia. Nykyään olen pitkäjänteisempi ja rohkeampi perustelemaan asioita. Oppimani taidot eivät katoa mihinkään, vaan pystyn hyödyntämään näitä myös tulevaisuudessa missä tilanteessa tahansa”, Rintanen sanoo.

”Kaikki edes hetken myyntiä tehneet kehittyvät sanavalmiimmaksi. Osaat keskustella erilaisten ihmisten kanssa ja tiedät mitä kannattaa sanoa. Taidosta on hyötyä työhaastattelussa, koulussa tai vaikka uutta autoa ostaessa”, Jaakola toteaa.

”Aluksi jännitti jutella asiakkaiden kanssa puhelimitse. Puhelinta ei kuitenkaan kannata pelätä – omassa tapauksessa kaikki arkuus katosi parissa viikossa”, Aleksi Jaakola rohkaisee.

Töihin Soldemille?

Rintanen ja Jaakola suosittelevat Soldemia työpaikkana kaikille uutta suuntaa urallaan etsiville. Tampereen toimistolle sekä etä- ja hybridityöhön etsitään nyt uusia myynnistä kiinnostuneita, sillä Soldemin tiimi kasvaa vauhdilla. 

”Suosittelen ehdottomasti hakemaan meille töihin. Huipputyökavereiden ansiosta täällä on ollut kivaa ensimmäisestä päivästä lähtien”, Jaakola toteaa.

Uusilta työntekijöiltä ei vaadita aiempaa myyntikokemusta, sillä Soldemin kattavan perehdytysjakson avulla jokainen pääsee kärryille. Tukea ja apua on saatavilla jatkuvasti, ja työntekijät saavat osallistua vapaaehtoisille kursseille ja valmennuksille. 

”Moni saattaa ajatella, ettei myyntityö onnistu ujoilta tai liian kilteiltä ihmisiltä. Tähän ei kuitenkaan vaadita tiettyä persoonaa, sillä kuka tahansa voi oppia myymään. Työtä on tärkeä tehdä omana itsenään”, Rintanen rohkaisee.

Kiinnostavatko myyntityön mahdollisuudet? Hae Soldemin avoimiin työpaikkoihin täältä.

Tutustu myös aiempiin Duunitorin juttuihin meistä: